Terug in Argentinie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Leonie-en-Rob - WaarBenJij.nu Terug in Argentinie - Reisverslag uit El Calafate, Argentinië van Leonie-en-Rob - WaarBenJij.nu

Terug in Argentinie

Door: Leonie

01 Januari 2016 | Argentinië, El Calafate

Allereerst willen wij onze lezers het beste wensen voor 2016! Dat het maar een mooi jaar mag worden!

En dan nu even een update van onze kant uit. In het vorige verslag vertelde wij over de tocht die we gingen lopen, laat ik hier eerst even op terug komen.

Dag 1
Vol goede moed, tent, matjes, slaapzak, voldoende eten en drinken beginnen wij met een busreis aan onze tocht, na 2u komen we bij een catamaran die ons naar ons begin punt van de wandeling brengt. Er zijn 2 manieren om de wandeling die wij doen te lopen, van oost naar west of zoals wij doen van west naar oost. Na een half uurtje varen komen wij bij het begin punt. Op naar de eerste slaapplaats. Het weer is lekker, alleen waait het behoorlijk hard. Hier moeten we dus ook rekening mee houden, want we willen natuurlijk niet omwaaien. Na een flinke tijd te hebben gewandeld, uurtje of 4 komen we aan bij onze slaapplaats. Tent opgezet, het waait zo hard dat we uiteindelijk de tent nog verplaatst hebben om er zeker van te zijn dat deze heel blijft. Vroeg naar bed want de volgende dag moeten we +/- 20 km wandelen.

Dag 2
Na een ontbijtje op te hebben en wat foto's van de omgeving te hebben gemaakt, spullen ingepakt en dezelfde weg weer terug. Het waait nu nog harder dan een dag eerder. Heel af en toe vallen er wat regendruppels. Na aangekomen te zijn bij het begin punt van de vorige dag besluiten we eerst te lunchen voor we verder gaan. Na een uurtje lekker in de warmte te hebben gezeten gaan we toch weer lopen omdat we niet al te laat op de camping aan willen komen. We staan op een gratis camping, wat wil zeggen dat er geen voorzieningen zijn zoals een douche, fatsoenlijk toilet en overdekte warme eetruimte. Eenmaal op de camping hebben we een plekje onder de bomen, geen last van de wind. Alleen last van luidruchtige Israëliërs die vinden dat ze de stilte van de natuur moeten verstoren. Tot ergernis van vele mede wandelaars. Hier maken wij plannen voor het vervolg van onze wandeltocht. We besluiten om niet naar het uitkijkpunt in het midden van de "W" te gaan omdat de kilometers toch al aardig in onze ongetrainde benen zitten. We willen dan ook doorlopen naar het hotel of de camping bij het hotel om de afstand die af te leggen is op de laatste 2 dagen zo kort mogelijk te krijgen. Weer op tijd naar bed, oordoppen in om nog enige nachtrust te krijgen.

Dag 3
Omdat er geen voorzieningen zijn een eenvoudig ontbijtje, tent en spullen inpakken en op naar de volgende slaapplaats. Deze dag begint heerlijk met een zonnetje. Na ongeveer een uurtje te hebben gelopen is het begonnen met regenen, normaal gesproken regent het hier heel kort heel hard, vandaag was dit helaas anders, ik denk dat wij ongeveer 4 uur in de regen hebben gelopen voordat het hotel in beeld kwam. Eenmaal daar aangekomen waren wij drijf en drijf nat, ijs en ijs koud, vingers bewogen met moeite, onze handschoenen waren doorweekt. Rob is bij het hotel naar binnengegaan om te vragen wat de prijs was en dit was zo dramatisch hoog en wij hadden geen zin om onze tent op te zetten en de weersvooruitzichten waren ook niet je van het. Dat we op de toiletten van het hotel droge kleren aan hebben getrokken en besloten hebben om terug naar Puerto Natales te gaan. Uiteindelijk met de bus vanaf het hotel naar het ranger station gebracht om daar te wachten tot we verder naar "huis" konden. Wat denk je, begint het te sneeuwen, dat allemaal op 1e kerstdag. Na een paar uur wachten waren wij uiteindelijk niet de enige die terug naar het dorp wilden. Een van de rangers vertelde ons dat dit niet normaal is in deze tijd van het jaar en dat ze niet wisten wat ze moesten doen omdat er zoveel mensen aan het wandelen zijn, doordat alles wit werd de wandelpaden niet meer zichtbaar zijn en er nieuwe routes gemaakt zouden worden. Voor ons nog meer een teken dat wij een juiste beslissing hadden genomen. ze waren ook aan het nadenken om de pas naar de torres af te sluiten ivm de sneeuw. Ten eerste moet het wel leuk zijn, en op deze manier was het niet leuk meer. Ten tweede we wilde ook niet ziek worden. En ten derde we hebben nog 4 weken te gaan! Dan maar geen foto's en wel de verhalen :)

Wij waren al heel blij bij terugkomst in het dorp op 1e kerstdag dat wij bij ons hostel binnengelaten werden, de taxichauffeur die ons vanaf het busstation gebracht had, heeft ons daarna ook nog naar de plaats gebracht waar wij onze spullen gehuurd hadden. Na alles gecontroleerd te hebben en ingeleverd, kregen we nog geld terug, we waren immers eerder terug. In de aangrenzende bar/restaurant konden we gelukkig nog wat eten. Om half 12 's avonds zaten wij heerlijk een pizza met een cola en biertje naar binnen te werken, denkend hoe anders het kunnen zijn als we wel gebleven waren in het park.

2e kerstdag, als eerst hebben wij onze tassen leeggemaakt, alle spullen eruit. Deze zaten in vuilniszakken dus dat is allemaal niet nat geworden, maar de rugzak zelf heeft 2 dagen nodig gehad om te drogen. Daarna alle was verzameld en deze weggebracht. Uiteindelijk in een tentje beland waar ze zelf gebrouwen bier schenken en waar ze soort tapas en andere lekkernijen hebben. Hier hebben wij een groot deel van de middag / avond doorgebracht zodat het na de dramatische dag ervoor het toch nog een geslaagde kerst is geweest.

Uiteindelijk omdat we de bus al vast hadden liggen en het hotel voor oud en nieuw hebben we een paar dagen heerlijk rustig aan gedaan. Nog wat mensen gesproken die we in de sneeuw op de berg zijn gebleven maar die hebben de tocht ook af moeten breken omdat er paden afgesloten zijn geweest. ze vertelde ook dat het te gevaarlijk en glad was geworden om te lopen. Al met al toch weer een hele ervaring.

Nu zijn we weer in Argentinië, in el calafate, over een paar uurtjes gaan we met de bus naar el chalten. Hier in el calafate zijn we naar de gletsjer Perito Moreno gaan kijken. Dit is erg indrukwekkend, zeker ook om te horen als er stukken ijs in het meer vallen, we hebben weer erg veel foto's gemaakt en dit keer ook weer een paar filmpjes. Op oudjaarsdag zijn we naar een natuurreservaat vlakbij geweest, hier hebben we een aantal soorten roofvogels gezien en flamingo's, ook hier hebben we erg veel foto's gemaakt en volop van genoten. Na even met thuis en thuis te hebben gebeld over het internet hebben wij heerlijk gegeten en gedronken in het hotel om zo ook hier het nieuwe jaar in te luiden. Er was hier wel wat vuurwerk tussen 12 en kwart over 12, maar niet zoals we dat in Nederland kennen. Na uitgeslapen te hebben, ontbijtje op en uitgecheckt te zijn zitten we hier een beetje in de de lobby te internetten en een reisverslag te schrijven. Te wachten op de bus en wat nog komen gaat. Het grootste gedeelte van de komende weken ligt vast.

We gaan vanaf hier naar El Chalten, na 2 nachten daar willen we doorgaan naar San Carlos de Bariloche, vanaf daar pakken we het vliegtuig naar Salta (met overstap in BA) waar wij tijdens de dakar etappes zullen zijn om daarna, waarschijnlijk aan de Chileense kant af te dalen naar Santiago om naar Paaseiland te kunnen.

Wij hebben er nog erg veel zin in en kunnen niet geloven dat we alweer op de helft zitten.

Fijn weekend toegewenst

Groetjes van ons

• 01 Januari 2016 - 16:33

Marlize:

Hallo Leonie en Rob,

Leuk om te lezen, echt genieten!

Voor jullie ook een gezond en gelukkig 2016 gewenst en nog een fijne reis!!

grx,

Marlize

• 02 Januari 2016 - 08:49

Harrie Spijkers:

Hallo Leonie en Rob

De beste wensen voor 2016.
    Veel plezier verder met jullie reis.

Groeten
    Harrie

• 04 Januari 2016 - 22:59

Jan En Jeannette De Laat:

Wij wensen jullie een heel goed, gezond en gelukkig 2016 en nog een heel fijne voortzetting van jullie reis!
    Groetjes, Jan en Jeannette

• 08 Januari 2016 - 19:53

Ad & Lia:

Wij wensen jullie een gezond en gelukkig nieuw jaar en nog veel plezier op jullie reis.
    Groeten Lia & Ad